Goed Mentorschap

Volgens Balansmentorschap bestaat goed mentorschap uit een combinatie van professionele kwaliteit en persoonlijke aandacht. Om dat te borgen werkt Balansmentorschap volgens de kwaliteitsnormen Goed mentorschap. Daarnaast geeft goed Mentorschap de cliënt een beeld van wat Balansmentorschap hem of haar kan bieden.

De uitgangspunten van Goed Mentorschap zijn:

    1. De cliënt houdt zo veel mogelijk zelf de regie over zijn/haar leven.
    2. Balansmentorschap streeft een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven voor de cliënt na.
    3. Balansmentorschap en cliënt communiceren open met elkaar.

 

Klachtenreglement van Balansmentorschap

Een klacht indienen

Overal waar wordt gewerkt, kunnen dingen misgaan of anders verlopen dan u had gedacht. Dan is het belangrijk om hierover tijdig met Balansmentorschap in gesprek te gaan. Samen kunnen we proberen tot een oplossing te komen. Balansmentorschap staat altijd open voor uw mening over onze dienstverlening. Met uw opmerkingen kan de dienstverlening verbetert worden. 

Als uw onvrede niet wordt weggenomen, heeft u het recht om een klacht in te dienen. Dit reglement is bedoeld voor klachten over mentorschap en curatele. Hieronder kunt u lezen welke regels hiervoor gelden.

Klachtenreglement.

Artikel 1   Algemeen.

Het kan gebeuren dat u ontevreden bent over de dienstverlening door uw mentor of over de manier waarop een medewerker van Patrones Mentorschap met u of uw zaken omgaat. U heeft dan het recht om hierover een klacht in te dienen.

Het is natuurlijk veel fijner als we uw onvrede samen kunnen oplossen. Als u contact met ons opneemt, maken wij een afspraak voor een gesprek waarin u kunt uitleggen waar u ontevreden over bent. Uw mentor zal dan zijn best doen om in samenspraak met u naar een oplossing te zoeken. U kunt iemand meenemen om u te ondersteunen tijdens het gesprek.

Artikel 2   Wie kan een klacht indienen.

U kunt alleen een klacht indienen als u een cliënt van Balansmentorschap bent. Verder kan iedereen een klacht indienen die van rechtswege bevoegd is om namens u curatele en/of mentorschap aan te vragen.

Artikel 3   Hoe dient u een klacht in.

Klachten kunnen uitsluitend schriftelijk, waaronder per email, worden ingediend. Een klacht moet worden ondertekend en tenminste bevatten:

  • Uw naam, adres en woonplaats of dat van degene die namens u een klacht indient;
  • de datum;
  • een omschrijving van datgene waarover uw klacht gaat.

Uw klacht dient u zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 12 maanden na de gebeurtenis(sen) waarover u klaagt, aan Balansmentorschap te zijn verzonden.

Artikel 4   Klacht ingediend, wat nu.

Als de klacht bij ons is binnengekomen, krijgt u binnen 1 week een ontvangstbevestiging en nodigt Balansmentorschap u uit voor een gesprek. In dit gesprek kunt u uitleggen waarom u de klacht heeft ingediend. U kunt ook uitleggen waarom tijdens ons eventuele eerdere gesprek uw ontevredenheid niet is weggenomen. Daarnaast kunt u tijdens het gesprek nog bewijsstukken indienen om uw klacht te ondersteunen. Ook kunt u iemand meenemen om u te ondersteunen tijdens het gesprek.

Als uw klacht niet volledig is, zal Balansmentorschap u vragen de ontbrekende bewijsstukken op te sturen en/of mee te nemen naar het gesprek.

Balansmentorschap streeft ernaar om tijdens het gesprek over uw ingediende klacht alsnog tot een oplossing te komen en eventueel nieuwe afspraken te maken. Uw klacht wordt dan buiten behandeling gesteld.

Na het gesprek zal Balansmentorschap uw klacht zorgvuldig onderzoeken en een beslissing nemen. Binnen 6 weken na het indienen van uw klacht krijgt u een brief toegestuurd waarin staat wat Balansmentorschap met uw klacht heeft gedaan en welke beslissing er is genomen. Ook wordt in de brief uitgelegd waarom deze beslissing is genomen.

Als uw klacht terecht was, dan staat in de brief beschreven welke gevolgen dit heeft voor de uitvoering van uw curatele of mentorschap.

Verder staat in de brief welke mogelijkheden u heeft als Balansmentorschap uw klacht niet terecht vindt en u het daar niet mee eens bent.

Artikel 5.

Indien u het niet eens bent met het besluit dat Balansmentorschap heeft genomen over uw klacht, dan heeft u de mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professionele Mentoren (NBPM).

Ook kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de kantonrechter. Ook zonder de klachtenprocedure te doorlopen, staat het u overigens vrij een klacht in te dienen bij de kantonrechter.

Artikel 6.

Alle klachten worden onder strikte geheimhouding afgewikkeld. Indien het noodzakelijk is bij derden informatie op te vragen zal Balansmentorschap vooraf toestemming aan u vragen.

Artikel 7

Balansmentorschap registreert de klachten in een centraal registratiesysteem. Daarin houdt Balansmentorschap een aantekening bij van de klacht en het besluit daarover. 

Deze regeling is in werking vanaf 1 juni 2017 en geldt voor onbepaalde tijd.